dilluns, 13 de desembre del 2010

ACTIVITAT 1: CONEIXEM EL GEOCACHING

 1.1. Desenvolupament
La nostra activitat consta de dues parts diferenciades: conèixer el què és el geocaching i dur-lo a terme de forma pràctica.

Per conèixer-lo, proposem que una persona entesa en el geocaching, exposi què és i com funciona.El contacte que proposem és: alirageocaching@gmail.com.
El Geocaching és una activitat d’oci que hi pot participar tot tipus de públic (joves, famílies, gent gran, etc.) a escala mundial. Consisteix en amagar caches en indrets característics pel seu patrimoni o bellesa natural i publicar-lo perquè gent d’arreu del món el pugui trobar.
A través de l'enllaç que publiquem a continuació: http://www.geocaching.com/map/default.aspx?lat=41.70174&lng=2.87334# podreu veure la quantitat de caches creats que hi ha a la ciutat de Lloret



Publicar un cache vol dir, difondre’l a través de la web donant les coordenades i pistes per la seva troballa.

Aquesta explicació anirà acompanyada d’una breu exposició de què són les coordenades i el funcionament d’una brúixola. Encara que en realitat s’utilitzi GPS per realitzar-lo, en aquesta activitat aconsellem l’ús de brúixoles per treballar l’orientació. També s’inclou l’explicació de què és un cache i com s’elaborà.
Una de les parts del Geocaching que cal tenir en compte durant l'explicació és una característica del joc. Els caches, s'amaguen i es publiquen però sempre intentant preservar-ne l'amagatall. Per tant, caldrà conscienciar els infants de la importància de no desvetllar l'indret on s'amaguen com també ser cautelosos en la descoberta.

Per fer l’explicació recomanem aquest vídeo en anglès que a continuació adjuntem: http://www.youtube.com/watch?v=-4VFeYZTTYs


La segona part de l’activitat consisteix en dur a terme el Geocaching en la realitat escolar.

Prèviament a l'activitat la mestra amb l'ajuda de l'expert, publicarà un cache el dia abans de la sessió. Aquest, serà el que realitzarà amb el grup classe per comprendre com funciona. Cal tenir en compte que publicar un cache implica dur a terme el seu manteniment. Consisteix en comprovar si els membres que han publicat en la pàgina web que l'han fet, l'hagin fet i si l'estat és correcte. Per comprovar si han descobert l'amagatall, és aconsellable dipositari una llibreta on cada persona o grup s'hi inscriurà indicant l'hora i el dia de la troballa.

Per aquesta raó, es recomana que un cop finalitzada l'activitat els infants duguin a terme el seu manteniment com a activitat continuada durant el curs. I si no és així, aconsellem que treguin el cache de la pàgina web. D'aquesta manera, no caldrà comprovar qui el fa i quin és el seu estat.


Si la mestra vol elaborar el cache, cal tenir en compte els següents pautes:

  1. Entrar a la pàgina web del Geocaching: http://www.geocaching-hispano.com/
  2. Fes un clic a un aplicatiu de la columna de l’esquerra que diu:”esconde -busca tesoros”. Si no ho trobes, fes clic al següent enllaç:  http://www.geocaching-hispano.com/esconde_busca_tesoro.ht
  3. A l’esquerra, en un requadre taronja clar hi trobaràs un apartat de: “Pautas y Requerimientos Sobre el Registro de Caches”. Per anar-hi has de fer clic a : “guía de uso para registrar un tesoro”.És recomenable la lectura d’aquest apartat per la creació d’un cache. Si no ho trobes, fes clic al següent enllaç:http://www.geocaching-hispano.com/pautas_requerimientos.htm
  4. Seguidament, fes clic a: “rellena nuestro formulario online”. Es troba dues línies més avall de l’aplicatiu anterior.
  5.  S’obrirà una finestra nova on et demanarà la informació bàsica per publicar un cache. Recomenem l’ús d’aquesta web: http://www.icc.cat per trobar les coordenades exactes de l’indret sinó teniu GPS.
  6. Un  cop emplenats tots els apartats caldrà posar ok a: 
    1. Yes. I have read and agree to the terms of use agreement.
    2.  “Yes. I have read and understand the guidelines for listing a cache. 
  7.  Un cop ple cal fer un clic a :
  8. Finalment, hauràs creat un cache. Si cliques “view listing”, podràs veure en una pàgina completa la informació corresponent al teu cache.

Per poder fer aquests apartat, proposem el cache següent que ha sigut creat pels membres d'aquest bloc: http://www.geocaching.com/seek/cache_details.aspx?guid=a4fcf23b-9c6d-442b-8509-73768d14994d o http://coord.info/GC2MK5P



Un cop, hagin realitzat un cache plegats, el grup classe es dividirà en grups de 4-5 persones. Seguidament escolliran un indret especial pels membres del grup i hi disposaran un cache que la resta de grups haurà de cercar. Per posar-hi un cache hauran de decidir quines pistes publiquen i quines són les coordenades de la seva localització.

Per descobrir quines són les coordenades i les distàncies per elaborar les pistes proposem el següent enllaç: http://www.icc.cat/vissir2/



Un cop tots els caches estiguin col·locats, es farà una competició on l’objectiu és aconseguir el màxim nombre de caches possibles(inclòs el del propi grup).



Un cop finalitzada l'activitat, si no es vol dur a terme el manteniment d'aquests, és important que s'eliminin de la pàgina web.

Eliminar una publicació no és un aspecte negatiu, tot el contrari, esdevé un privilegi per aquells qui l'hagin descobert.



1.2. A qui va dirigit

L’activitat que proposem va dirigida a tots els cursos de primària, tot i que considerem que per la seva complexitat, seria adequada als infants de cicle superior.



1.3. Objectius

Aquesta activitat la podríem incloure dins l’àrea de medi natural, social i cultural.

Considerem que en aquesta activitat es treballa principalment la competència del coneixement i la interacció amb el món físic ja que permet conèixer l’entorn natural i social que els envolta. També es treballa la pròpia autonomia i la iniciativa personal,  a través del treball en grup.



Aquesta activitat treballa principalment, els següents objectius curriculars de l’àrea:


4. Participar activament en el treball en grup, adoptant una actitud responsable, solidària, cooperativa i dialogant, argumentar les pròpies opinions i contrastar-les amb les dels altres, respectant els principis bàsics del funcionament democràtic.


7. Reconèixer en el medi natural, social i cultural els canvis i les continuïtats relacionats amb el pas del temps, comprendre algunes relacions de successió i simultaneïtat, de  cronologia i de durada, i aplicar aquests coneixements en la interpretació del present, la comprensió del passat i en la construcció del futur.


8. Identificar els principals elements de l’entorn  natural, social i cultural, analitzar la seva organització, les seves característiques i interaccions i aplicar aquest anàlisi a diferents escales espacials i temporals.


11. Utilitzar la llengua com a eina per construir coneixement, per comunicar-lo i per compartir-lo amb els altres, a partir del desenvolupament de les competències comunicatives pròpies de l’àrea (descripció, explicació, justificació, interpretació i argumentació).

12.  Participar en l’elaboració, realització i avaluació de projectes relacionats amb aspectes rellevants de l’entorn natural, social i cultural, amb la conservació del medi ambient i del patrimoni i amb accions solidàries i de justícia social.


Aquesta activitat la ubiquem en el bloc de contingut: l’entorn i la seva conservació perquè treballa el reconeixement d’algunes característiques del medi, l’ús de representacions cartogràfiques, eines d’orientació en l’espai de forma manipulativa i experimental.



Els objectius específics d’aquesta activitat són:

  • Conèixer l’ús de la brúixola i el sistema d’orientació per coordenades.
  • Potenciar el treball en equip.
  • Conèixer el propi entorn.
  • Conèixer diferents activitats d’oci.
  • Potenciar el geocaching a Lloret de Mar.
  • Acceptar i respectar les normes del joc i les persones que el realitzen.


1.4.Avaluació

Aquesta activitat s'avaluarà a través d'aquesta rúbrica que el mestre emplenarà per alumne després de l'activitat a través de l'observació i mediació que haurà fet al llarg de l'activitat.




1
2
3
4
Observacions
Treball en equip
El grup es mostra passiu en les tasques i distorsiona el grup classe.

La majoria del grup no ha participat en les activitats de forma activa. S’han mostrat actituds incorrectes cap a l’equip.
Alguns components han participat de forma activa.
Tots els components han participat de forma activa en la resolució de totes les tasques

L’elaboració de pistes del cache amagat
No s’han elaborat pistes n’hi s’ha triat un indret on amagar el tresor.
S’ha escollit un espai on amagar el tresor però les pistes no s’ha elaborat correctament.
S’ha triat un amagatall i les pistes són correctes.
S’ha triat un amagatall i les pistes són correctes. Per trobar-lo, les pistes impliquen utilitzar la brúixola i les TIC.

La recerca dels tresors dels companys
No han intentat descobrir l’amagatall de cap tresor dels seus companys.
Han intentat buscar els tresors, però en la recerca no han seguit les indicacions i no han mostrat una actitud de grup.
Han intentat trobar els tresors, però no han tingut una actitud d’equip.
Han intentat trobar els tresors dels companys i ho han fet com a equip.

L’actitud en l’activitat
S’han mostrat desmotivats i han distorsionat el grup.

Alguns s’han mostrat motivats i d’altres no.
Tots s’han mostrat motivats. Tot i que en alguns moments no han actuat com a grup.
S’han mostrat motivats tots els membres i han actuat com a grup.

TOTAL PUNTUACIÓ








Els criteris d’avaluació que hem escollit són:

  •  Reconèixer i respectar la diversitat de manifestacions culturals de l’entorn, de Catalunya i Espanya. Identificar les normes de convivència dels grups i respectar els drets i deures fonamentals de les persones.
  •  Utilitzar diferents tipus de fonts documentals (textuals, patrimonials, orals) per obtenir informació sobre els trets significatius de la societat d’èpoques passades, situant els fets en línies de temps.
  • Planificar i portar a terme experiències senzilles sobre alguns fenomens físics i químics de la matèria, plantejant-se hipòtesis prèvies, seleccionant el material necessari, i registrar els resultats i comunicar les conclusions, oralment i per escrit, per mitjans convencionals i amb l’ús de les TIC.
  • Planificar i realitzar projectes de construcció d’alguns objectes, maquetes i aparells senzills, seleccionant els materials pertinents, demostrant responsabilitat en les tasques individuals i actitud cooperativa per al treball en grup i vetllant per la pròpia seguretat i la dels altres.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada